نیوز تک

نیوز تک

در این وبلاگ قصد دارم تازه های مهندسی را در زمینه های مختلف از جمله برق، الکترونیک ، کنترل و اتوماسیون ، سیستم های هوشمند، مکاترونیک و رباتیک شریک بسازم.
نیوز تک

نیوز تک

در این وبلاگ قصد دارم تازه های مهندسی را در زمینه های مختلف از جمله برق، الکترونیک ، کنترل و اتوماسیون ، سیستم های هوشمند، مکاترونیک و رباتیک شریک بسازم.

کراشر روبات نظامی بزرگ و خموش‎ Crusher UGV +‎فیلم

کراشر یک خودروی نظامی بدون سرنشین یا همان UGV است که توسط آژانس پروژه ای تحقیقاتی پیشرفته ایالات متحده Darpa کارنگی ملون از مرکز ملی مهندسی روباتیک ایالات متحده است.قدرت ادراک و اگاهی از محیط این ربات نظامی از تمام وسایل نقلیه بدون سرنشین نظامی بالاتر بوده و استقامت بالایی دارد .  از توانایی های کراشر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کراشر در اصل برای ماموریت های شناسایی و پشتیبانی طراحی شده و عدمه نیاز آن به خدمه به طراحان این اجازه را داده تایک وسیله نقلیه قدرتمند وانعطاف پذیر طراحی کنند که توانایی حمل مقدار زیادی از محموله را داراست.
این (UGV) در نهایت توانایی آن را خواهد داشت تا مستقلا در دامنه های وسیع به حرکت دراید واز گودال های بزرگ و موانع طبیعی وساختگی عبور کند.کراشر می تواند تنها با استفاده از باطری به حرکت درآید.بنابراین این عملکردی بسیار بی صدا خواهد داشت که جهت انجام ماموریت های شناسایی بسیار ایده آل است .

در طراحی کراشر به سه نکته توجه خاصی شده است:
مستحکم بودن:
کراشر باید آنقدر مستحکم باشد تا بتواند از هر ناحیه ای بدون کاهش سرعت و در حال حمل 8000 پوند(3629 کیلوگرم) مجموله بگذرد.

حرکت بی صدا :
همان گونه که اشاره شد این خصوصیت کراشر آن را برای انجام ماموریت های شناسایی مناسب ساخته اند.

عملکرد مستقل :
عملکرد بدون خدمه برای شناسایی دیدبانی و حتی ماموریت های تسلیحاتی مناسب ساخته است . اسکلت این ربات از آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده وبدنه آن نیز آلومینیومی است.
کراشر دارای 6 چرخ است که برای ایجاد توانایی عبور از موانع و نواحی نا آشنا نیروی به دست آمده از مجموعه هیبردی دیزلی-الکتریکی (که تقریبا عملکرد بدون صدا برایش بوجود آورده) بین تمامی آنها تقسیم میشود.
از آنجا که هرکدام از چرخ ها مستقل نیرو میگیرندیکی و حتی دو عدد از آنها از کار بیفتد خودرو میتواند به راه خود ادامه دهد چرا که برای حفظ قابلیت های خود تنها به چهار چرخ از شش چرخ خود نیازمنده است .


از آنجا که این روبات بزرگ نظامی یک پروژه جدید در آزانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ایالات متحده ( DARPA ) به حساب میاید هنور اطلاعات کاملی از آن در اختیار عموم قرار نگرفته .
در حال حاضر این ( UGV) میتواند در گذر از نواحی صعب العبور برخورد با موانعی مثل گودال ها " تخته سنگ ها " سراشیبی ها و موانع عمودی با بیش از چهر فوت ( 1/21 ) متر ارتفاع به صورت یک نواخت با سرعت 42 کیلومتر در ساعت حرکت کند .
استحکام قدرت و بی صدا بودن " کراشر را برای انجام ماموریت های دیده بانی مناسب ساخته است .

ugv spinner


جالب است که بدانید که ( DARPA ) تابه حال برای ساخت سیستم خودگردانی این UGV, تا کنون 35 ملیون دلار پرداخته است .
واحدهای ( LADAR ) ( LASER DETECTION AND RANGING ) ( ردیابی و فاصله یابی با لیزر ) و دوربین های مختلف از تجهیزاتی هستند که امکان درک و آگاهی از محیط را برای کراشر مهیا خواهند ساخت .

ضمنا crusher از 6 جفت دوربین دید استریو ( تصویر 3 بعدی ) و چهار دوربین رنگی بهره مند است .کراشر مجهز به یک دکل تلسکوپی برای جمع آوری اطلاعات بیشتر خصوصا در زمان پنهان شدن از دید دشمن است .این دکل به احتمال فراوان دارای ترکیبی از یک واحد ( LADAR ) و دوربین خواهد بود و یا ممکن است مجموعه ای اضافی از حس گرهای مخصوص سیستم ادراک محیطی به آن متصل شود .واحد پردازش مرکزی ( CPU ) آن بورد کراشر با استفاده از ترکیب اطلاعات بدست آمده از واحد های ( LADAR ) و دوربین ها تصویری 3 بعدی از محیطی که این ( UGV ) در حال گذر از آن است تهیه میکند .
این ( CPU ) یک پنتیوم 7003 مگاهرتزی است که به کنترل فعالیت های مکانیکی کراشر میپردازد و یک نرم افزار راهبری آن را که به پردازش حسگرها مشغول است اجرا میکند .یک واحد سنجش به نام ( IMU ) ارتفاع موقعیت و مسیر حرکت کراشر را با استفاده از مجموعه ای از شتاب سنج ها و ژیروسکوپ ها محاسبه میکند .بنابراین این ( UGV ) همواره از شرایط و تحرکات خود با خبر است .
کراشر میتواند از سراشیبی بالاتر از 40 درجه و یا پله 4 فوتی (1/21 متری ) بالا رود و از گودال 80 اینچی ( 2/03 متری ) با تصمیم گیری خود عبور کند .

با توجه به ابعاد و وزن کراشر یک هواپیمای ترابری C-130H میتواند هر بار دو فروند از آن را به هر نقطه از جهان انتقال دهد .
از آگوست 2006 با نصب یک رافائل تایفون کوچک کراشر به یک اسلحه کالیبر 0/50 مجهز شده است .بنابر این باید گفت قوانین جنگی در آینده تحت تاثیر فراوان توسعه و گسترش روبات های جنگی مستقل قرار خواهد گرفت .

آینده کراشر :
ارتش ایالات متحده از سال 2006 میلادی در حدود 4 هزار روبات جنگی را برای انجام وظایف مشخصی در اختیار دارد .
این روبات ها اکثرا جهت انجام ماموریت هایی چون کشف و انهدام مین و پاک سازی ساختمان ها و پناهگاه های دشمن به کار گرفته میشوند .این ارتش در نظر دارد حدود 300 میلیون دلار جهت به روز رسانی و همچنین افزایش نقش ربات های جنگی در صحنه نبرد هزینه کند و قصد دارد طی برنامه ای به نام ( FCS , FUTURE COMBAT SYSTEM ) یا سیستم نبرد آینده به روبات هایی بزرگتر از کراشر جهت انجام امور دیدبانی و فرستادن اطلاعات بسیار مهم به نیروهای خودی حمل محموله های نظامی در بدترین و ناهموار ترین نواحی و مراقبت از مرز ها دست یابد .به احتمال فراوان کراشر هیچ گاه در اختیار ارتش ایالات متحده قرار نخواهد گرفت بلکه بیشتر یک پروژه تحقیقاتی به شمار میرود و تا سال 2008 آزمایش های گوناگونی بر روی آن انجام خواهد شد .
در حال حاضر ( FCS ) برنامه هایی چون ساخت وسیله نقلیه شناسایی مسلح ( ARV ) که هدف آن رسیدن به یک وسیله نقلیه کاملا مستقل جهت انجام ماموریت های حساس شناسایی است و یا سیستم راهبری مستقل ( ANS ) که یک برنامه بزرگ جهت افزایش قابلیت های بی نیازی از انسان در محدوده وسیعی از روبات های ارتش است را به پیش میبرد .
تکنولوژی مستقل سازی کراشر تنها مختص روبات های ارتش نمیشود و ( NREC ) در فکر استفاده از این تکنولوژی در کاربرد های غیر نظامی است .مهندسین این مرکز تحقیقاتی بر این باورهستند که تا 10 سال دیگر خواهیم توانست خودروهای بی نیاز از کنترل انسان را در مکان هایی چون مزارع کشاورزی معادن و ساخت و سازها به کار گیریم و بدین وسیله فعالیت های سخت و خطر ناک خود را این بار کاملا بر عهده این ساخته های خستگی ناپذیر بگذاریم .

مشخصات کراشر :
وزن ( UGV ) خالی از محموله 5990 کیلو گرم
حداکثر محموله قابل حمل : 3600 کیلو گرم
طول : 510 سانتیمتر – پهنا : 260 سانتی متر – ارتفاع : 152 سانتی متر – قطر تایر : 125/7 سانتی متر
حداکثر سرعت : 42 کیلومتر در ساعت
جم محموله : 1/6 متر مکعب
انواع کنترل ممکن : از راه دور – از طریق نقاط ( GPS ) – کاملا مستقل .
منبع :
www.blackwatcher.blogfa.com
بر گرفته از مجله نو آور شماره 27 .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد